Het verschil tussen beelddenken en taaldenken
Een taaldenker verwerkt informatie in stukjes, op volgorde en via het gehoor of anders gezegd: auditief.
Het is een analytische vorm van denken. Het een volgt op het ander.
Op school wordt informatie vaak zo aangeboden, namelijk in stukjes, in volgorde en auditief.
Kort gezegd: een taaldenker heeft een verbaal ingestelde leerstijl. Een taaldenker leert via woorden.
Beelddenkers zien vaak eerst het geheel en denken associërend.
Bij het vinden van een oplossing is dat effectief.
Bij het luisteren naar een uitleg in de klas is dit vele malen minder effectief.
Het geheugensysteem bij een beelddenker werkt anders dan bij een taaldenker en dit
heeft een grote invloed op hoe er geleerd wordt.
Er bestaat een duidelijke voorkeur voor beelden en niet voor woorden en begrippen.
Een beelddenker is een visueel ruimtelijk denker.
De leerstijl kunnen we typeren als een visueel ingestelde leerstijl.
Gelukkig is er op steeds meer scholen aandacht voor leerlingen die op deze manier werken en leren.
Wilt u meer lezen over kenmerken van een beelddenker, klik dan hier.
Zullen we de proef op de som nemen?
Doe de ogen dicht en denk aan het woord: voetbal.
De meeste mensen zien de letters
v-o-e-t- b-a-l voor zich.
Een beelddenker ziet een mooie bal, misschien wel eentje met zwarte en witte vakken, zoals je vaak bij voetbalwedstrijden ziet. En het zou zomaar kunnen dat hij gelijk aan die voetbalwedstrijd denkt.
Hij ziet het al helemaal voor zich.