Visuele Screening met de Bioptor

Bij een visuele screening met de Bioptor wordt gekeken of de ogen goed samenwerken.
Een goede oogsamenwerking is nodig om teksten goed te kunnen lezen.
Van veraf naar dichtbij en omgekeerd, naar het schoolbord en weer terug in je schrift kijken.
Ogen van kinderen zijn nog in ontwikkeling.
Door veel te oefenen en te spelen komt de samenwerking tussen de ogen beter op gang.

 

Kijken doe je met je ogen en zien doe je met je hersenen.
De ogen vangen lichtprikkels op om te kijken en seinen deze prikkels door naar de hersenen.
Deze visuele informatie moet door de hersenen worden geïnterpreteerd en begrepen.
Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie.
Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren.
Zelfs kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben.
Dit is aan de buitenkant van de ogen niet waar te nemen.
Een test met de Bioptor geeft hier inzicht in.

 

Waar heeft een kind last van als zijn/haar ogen niet goed samenwerken?

  • Moeizaam schrijven, een slordig en onregelmatig handschrift. Tussen de lijntjes schrijven is heel lastig.
  • Last ven branderige ogen, vaak in de ogen wrijven.
  • Letters die 'dansen' of bewegen.
  • Nekklachten vanwege het vaak met opgetrokken schouders werken.
  • Een traag leestempo.
  • Ze zitten vaak met hun neus dichtbij het boek of schrift.
  • Vooral op school last van hoofdpijn, 'boven' of 'achter' de ogen.
  • Zonder lijntjes niet recht kunnen schrijven, maar de woorden 'zakken' naar beneden of waaieren uit.
  • Moe uit school komen
  • Lezen is niet leuk!

 

Ik ben opgeleid om in mijn praktijk voor Spelend Bewegend Leren een onderzoek met de Bioptor af te nemen.
Als blijkt dat de oogsamenwerking nog niet soepel verloopt, dan geef ik simpele oefeningen om dit te verbeteren.
Ik verwijs door naar een functioneel optometrist als er aanleiding is voor een grondig onderzoek.